Sistemul de distribuție este un sistem auxiliar al motoarelor cu ardere internă, cu rol esențial în funcționarea optimă a mașinii. De aici și importanța ca fiecare șofer să cunoască măcar câteva informații despre el. Rolul său este acela de a corela umplerea cilindrilor motorului cu amestec carburant și de a evacua gazele arse. Acest mecanism folosește supape de admisie și de evacuare, care pot fi acționate hidraulic, mecanic, pneumatic sau magnetic de axul cu came cu ajutorul unor culbutori.
Cum funcționează sistemul de distribuție?
Conform principiului de funcționare al motorului în patru timpi, axul cu came închide și deschide supapele de admisie și evacuare, iar sistemul de distribuție are în sarcină sincronizarea tuturor componentelor unui motor. Pistonul se mișcă într-un cilindru închis la un capăt al chiulasei, iar această mișcare este determinată de rotirea mecanismului bielă-arbore cotit, între două puncte extreme:
– PMI (punct mort interior) – unde volumul este minim
– PME (punct mort exterior) – unde volumul este maxim
Distribuția pe curea
După locul în care este montat axul cu came avem, acesta poate fi fie în carter, fie pe chiulasă. O altă clasificare a sistemului de distribuție se poate face după modalitatea prin care este angrenat arborele cu came. Astfel, avem:
– sistem de distribuție prin curea
– sistem de distribuție prin lanț
– sistem de distribuție prin roți dințate (pinioane)
Avantajele unei curele de distribuție comparativ cu cea pe lanț constau în faptul că distribuția prin curea este mai silențioasă, însă are o durată de viață mai mică, astfel că va trebui să fie schimbată mai frecvent.
Cureaua de distribuție este fabricată din cauciuc sau dintr-un material sintetic ranforsat, care o ajută să aibă o durată mai lungă de funcționare. Pe interior, cureaua de distribuție are un număr fix de dinți și este atașată sus de arborele cu came și jos de arborele cotit. Rolul ei este să se asigure că cei doi arbori lucrează tot timpul împreună. Există și anumite cazuri, în care cureaua de distribuție are rol și în funcționarea pompei de apă.
Semne că distribuția pe curea nu funcționează
În cazul unei defecțiuni, este absolut vital să se schimbe cureaua la timp, deoarece consecințele sunt foarte costisitoare. Printre semnele care pot prevesti faptul că distribuția nu mai funcționează și cureaua trebuie schimbată, amintim:
- Funcționarea cu dificultăți a motorului – o curea uzată poate să alunece, fapt ce va duce la sărirea dinților și la desincronizarea dintre arbori despre care am amintit mai sus. În aceste cazuri, supapele de admisie și de evacuare sunt acționate greșit, fie prea devreme, fie prea târziu, ceea ce determină o funcționare defectuoasă a motorului.
- Martorul Check Engine se aprinde în bord – atunci când motorul nu mai rulează cum trebuie, există numeroși senzori în bord care observă asta și ne atenționează pentru a investiga problema și a o rezolva într-un service profesionist.
- Zgomot de ticăit la motor – în cazul unei defecțiuni la cureaua de distribuție, motorul nu mai este lubrifiat corespunzător, moment în care tacheții încep să bată, astfel că se aud sunete de ticăit.
- Motorul nu mai pornește – o curea ruptă va afecta motorul într-atât încât acesta nu va mai porni. De reținut aici este un aspect foarte important: în cazul în care cureaua se rupe în timpul mersului, motorul se va opri imediat și nu este recomandat să se mai încerce pornirea lui.
Chiar dacă nu experimentezi vreunul din semnele de mai sus, recomandarea producătorilor de autovehicule și a mecanicilor profesioniști este ca schimbarea kitului de distribuție pe curea să se facă preventiv, periodic. Se recomandă ca schimbarea să se facă după parcurgerea unui anumit număr de kilometri (60.000 – 90.000 – 120.000) sau, în lipsa folosirii frecvente, după 4-5 ani, din cauza deteriorării materialelor în timp. La TEDDE AUTO, mecanicii noștri te așteaptă oricând pentru verificări și reparații ale sistemului de distribuție pe curea.